Terug naar overzicht
EuroSys wordt Auva

EuroSys wordt Auva

Stevige groeiambities met 1,5 miljoen euro investeringen én 8 nieuwe medewerkers

“Retailketen EuroSys gaat verder onder de naam Auva”

De acht Limburgse ‘Selexion EuroSys’-winkels heten vanaf begin september ‘Auva’. De naamsverandering gaat achter de schermen gepaard met een ingrijpende wijziging van de aandeelhoudersstructuur. “Met deze operatie splitsen we het EuroSys Business Center –zeg maar ons b2b-verhaal voor bedrijven en overheden – én onze EuroSys-retailketen”, licht oprichter Mark Lens toe. “Retail en b2b verdienen elk een aparte focus en aanpak. Met deze splitsing geven we beide pijlers volop kansen om hun ambities waar te maken.”

“Retail is een vak apart”, zo motiveert Mark Lens de opsplitsing van zijn b2b- en retailpijler in twee zelfstandige bedrijven. “Het EuroSys Business Center kreeg als b2b-poot de afgelopen jaren een sterk eigen managementteam dat de operationele leiding in handen nam, waarbij ik me uitsluitend nog focus op de strategische krijtlijnen. Ook de retailketen verdient z’n zelfstandigheid met een eigen management om nog sterker in te spelen op de specifieke eigenheid van fysieke winkels voor particulieren en lokale handelszaken of horeca. Ook deze laatste SOHO-markt (Small Office, Home Office) willen we met onze winkels gerichter bedienen in de vorm van witte kassa’s, geïntegreerde oplossingen voor digital signage,…. Achter de schermen blijven Auva en het EuroSys Business Center als zelfstandige bedrijven intensief samenwerken.”

Meervoudig aandeelhouderschap
Samen met Raf Coomans als ceo richtte Mark Lens de nieuwe vennootschap Auva nv op. Deze vennootschap neemt alle vijftig medewerkers én de acht Limburgse EuroSys-winkels over. Mark Lens: “Raf en ik hebben elk vijftig procent van de aandelen. Raf staat als CEO in voor de operationele leiding, ik ben investeerder en geef strategisch advies vanuit de raad van bestuur. In een latere fase word ik minderheidsaandeelhouder, waarbij we andere directieleden kansen geven om in het kapitaal te stappen. Dit meervoudig aandeelhouderschap is een goede zaak voor de continuïteit en de verdere groei van Auva op korte en lange termijn. Daarnaast geeft het mij persoonlijk de beoogde tijd om me te richten op nieuwe verhalen zoals de ontwikkeling van ‘big data’-oplossingen binnen de start-up spartasolutions.eu. Ook hou ik me sterk bezig met NetMedia Europe, het grootste promotieplatform in België met drie miljoen bezoekers per maand.”

100.000 Limburgse pc’s
De naam Auva komt niet helemaal uit de lucht gevallen. “Minstens 100.000 Limburgers kennen deze naam al”, vertelt Mark Lens. “Auva was de afgelopen 25 jaar het private label van EuroSys voor onze zelfgebouwde pc’s. Omdat alleen de beste componenten en onderdelen in aanmerking komen voor een Auva-computer, wonnen we al talrijke awards zoals ‘Beste pc van Vlaanderen’ of ‘Snelste pc van Vlaanderen’. Auva staat dus voor kwaliteit, betrouwbaarheid én snelheid, allemaal kwaliteiten die we ook terugvinden in onze retailketen. Zo blijven we met Auva de link naar EuroSys leggen. Tijdens ons jaarlijkse Computerfestival begin september komen we met onze nieuwe naam naar buiten. Tegen dan passen we ook de logo’s op de winkels aan.”

Nieuwe CEO
Het gedeeld eigenaarschap met Raf Coomans was een natuurlijk groeiproces. Raf Coomans: “Ik werk al sinds 1993 samen met Mark”, licht Raf toe. “Zo bouwde ik als eigenaar en zaakvoerder mijn eigen winkel in Heusden-Zolder uit onder de paraplu van EuroSys. Al vanaf de beginjaren ben ik een compagnon de route van Mark. Ik vind het prachtig dat onze hechte samenwerking in Auva verder vorm krijgt.”

Groeipotentieel
De kersvers CEO gelooft rotsvast in de groeimogelijkheden van de acht Auva-winkels. “Webshops kunnen nooit een emotionele face-to-face connectie maken met een klant. Als winkel schuiven wij niet zomaar producten over de toonbank – die tijd is voorbij -, wij leveren een maatoplossing. Onze medewerkers luisteren naar de noden van de klant en vertalen dit vervolgens naar de juiste producten én de bijhorende diensten. Wij droppen geen pakketje af bij de deur, maar komen – als de klant dit wenst – alles bij hem thuis installeren, leggen uit hoe het werkt én staan paraat om persoonlijk te helpen bij problemen. Met deze diensten maken wij het verschil, nu én nog meer in de toekomst. Een fysieke betekent niet oubollig. Allerlei slimme en innovatieve tools zullen ons helpen om het maatwerk voor onze klanten te optimaliseren. Ik denk bijvoorbeeld aan een elektronische ‘safe box’ voor onze winkels om via een code bestelde of herstelde producten na sluitingstijd op te halen. Wij hoeven niet 24/7 open te zijn, wel moeten wij ten dienste staan van onze klanten op de momenten dat zij ons nodig hebben.”

Samenwerking met Telenet
Naast de extra focus op service en slimme tools, wil Auva verder groeien als strategische partner van Telenet. “Vijf van onze winkels zijn al volwaardige Telenet Centers”, licht Raf Coomans toe. “Dit willen we uitbreiden naar onze volledige keten. Een Telenet Center biedt meer technische diensten aan in vergelijking met een gewone verkoper van Telenet-producten. Uiteraard vraagt dit extra knowhow en expertise. Via de onderlinge samenwerking tussen de winkels kunnen we deze kennis met elkaar delen.” Investeringen en aanwervingen De groeiambities van Auva zitten niet alleen vervat in stevige uitspraken, ze worden ook vertaald in financiële investeringen. Mark Lens: “De banken geloven in ons verhaal, wat vorm kreeg in een toegekend investeringskrediet van 1,5 miljoen euro.” Raf Coomans vult aan. “Groeien betekent ook mensen aanwerven. Inmiddels tellen we in onze retailketen een vijftigtal ervaren medewerkers, verdeeld in commerciële medewerkers en technische mensen. In september starten we de opleiding voor een volledige ‘klas’ van acht nieuwe personeelsleden. Zij zullen ons team in de loop van het jaar versterken.”